CSharp’ta Class(Sınıf) Mantığı ve Kavramı

Class, oluşturacağımız nesnelerin şeklini belirleyen bir yapıdır. Yani oluşturacağımız nesneler için temel özellikler içerir. Class mantığını aklımıza tam oturtmak için yüzlerce örnek vardır ama ben sizlere yemek kitabı örneğini anlatacağım. Elimizde bir yemek kitabının olduğunu varsayalım. İçerisinde yüzlerce yemek tarifi var ve biz bunları okuyup nefis yemekler yapabiliriz. Projelerimizde de kitabımızı okuyarak yemekler yapacağız. Bu durumda kitabımız bir sınıf ve içerisinde de barındırdığı tarifler ise nesnelerimizdir.

Daha farklı örnekler vermek gerekirse benimde ilgi alanım olan arabaları örnek verebiliriz. “Araba” adında bir sınıfımız, yakıt tipi,maksimum hız,tekerlek,renk gibi nesnelerimizin olduğunu düşünün. Projemizde “Araba” adında bir sınıf oluşturduğumuzda bu bellekte yer almaz, fakat bahsettiğim nesneleri oluşturduğumuzda bellekte yer alır.

Şimdi class kavramını örnekle gösterelim;

C#

public class Tasit
  {

    public String yakit;// Taşıtın yakıt tipi
    public int hiz; // Taşıtın Maximum hızı 
    public String renk; // Taşıtın rengi
    public String marka; // Taşıtın markası

  }
1
2
3
4
5
6
7
8
9
public class Tasit
  {
 
    public String yakit;// Taşıtın yakıt tipi
    public int hiz; // Taşıtın Maximum hızı 
    public String renk; // Taşıtın rengi
    public String marka; // Taşıtın markası
 
  }
String tasit = "Taşıtın markası: " + marka + " rengi: " + renk + " yakıt tipi: " + yakit + " maximum hızı: " + hiz;
 
             System.Console.WriteLine (tasit);

Class yapısında dikkat edilmesi gerekenler

Class yapısını birbiri ile alakalı nesnelerden oluşturmalıyız. Yazımızın başında verdiğimiz yemek tarifleri ve araç tipi nesnelerini tek bir class’ta toplamak sınıfın yapısını bozmaktadır.

En basit haliyle bir sınıf yapısı aşağıdaki örnekte gösterilmektedir. Nesne yönelimli programlamada kapsülleme ve yapılandırıcı gibi konulara daha değinmediğim için kodları daha basit yazmaya çalıştım. Önerilen kod yazımı bu değildir. 

namespace OOP
{
  public class Tasit
  {
 
    public String yakit;// Taşıtın yakıt tipi
    public int hiz; // Taşıtın Maximum hızı 
    public String renk; // Taşıtın rengi
    public String marka; // Taşıtın markası
 
    // Taşıtın bilgilerini ekrana yazdıran metot
    public void tasitInfo() {
      String tasit = "Taşıtın markası: " + marka + " rengi: " + renk + " yakıt tipi: " + yakit + " maximum hızı: " + hiz;
 
      System.Console.WriteLine (tasit);
    }
  }
 
  class MainClass
  {
    public static void Main (string[] args)
    {
      // Taşıt tipinden otomobil nesnesini oluşturuyoruz
      Tasit otomobil = new Tasit ();
 
      // nesnemize özellik değerlerini giriyoruz
      otomobil.hiz = 220;
      otomobil.yakit = "LPG";
      otomobil.renk = "Siyah";
      otomobil.marka = "Renault";
 
 
      // Bilgileri ekrana yazdıracak metodu çağırıyoruz
      otomobil.tasitInfo();
 
    }
  }
}

 

You May Also Like

About the Author: admin

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir